Help. ik verzuip!

stress-picZe zegt: “Ik heb zo veel te doen en ik heb geen tijd, ik kom nergens aan toe. Het voelt aan als achterstand en tijdsdruk. Ik moet nieuwe dingen op poten zetten, maar wanneer?”  De ondernemer die mij raadpleegt, klinkt radeloos. Ik snap haar probleem en doe de suggestie dat zij naar haar beschikbare tijd per week kijkt en die uren dan reserveert voor dat doel. Helaas gebruik ik de uitdrukking “tijd in plannen” en direct steigert zij furieus: “ Ik heb helemaal geen zin om een planning te maken. Ik wil geen keurslijf, ik heb al zo weinig tijd!” Zij gruwelt van mijn suggestie om een plan te maken.

Wanneer

Natuurlijk snap ik dat gevoel wel, maar ik verken verder met haar waar dat vandaan komt. Zij blijkt nog geen concrete einddata of producten te bedoelen. Het gaat haar slechts om de vraag “Wanneer kan ik er aan werken?” Ik vertel haar dat de planning die ik bedoel betrekking heeft op het in beeld krijgen hoeveel tijd ze per week werkelijk nog beschikbaar heeft voor dit voornemen om nieuwe business op te zetten. Dat beeld geeft inzicht in wat zij kan verzetten, meer niet. Het schept de eerste duidelijkheid omtrent de mogelijkheden.

“Vervolgens kun jij zelf daarover bepalen of je in staat en bereid bent om deze tijd te reserveren om nieuwe business op te zetten. Er hangt dan nog helemaal geen opleverdatum of tijdspad aan. Er is ook nog helemaal geen lijst van te realiseren producten of diensten. Het is slechts een capaciteitsplan of zo je wilt een beschikbaarheidsplan“.  Ze bedaart weer en belooft mij om er over na te denken en ik geef haar die ruimte. Ik weet dat zij pienter is, dus nadat het idee is bezonken, snapt ze de bedoeling en komt zij er zelf snel op terug. We zullen zien.

Dwangbeleving

We zien hier een klassiek geval van dwangbeleving zodra het woord planning valt. Niet gek, ik noem het niet voor niets klassiek. Alleen moeten we wel beseffen dat dit voorkomt uit een onjuist beleving van wat planning is. Ik hoor voornoemde ondernemer tegen een andere ondernemer ook weleens zeggen dat hij een betere planning moet maken. Op dit moment betwijfel ik of ze het juist verhaal voor ogen heb.

Tastbaar maken

Hoe maak je zo een onderwerp tastbaar? Laten we eens kijken naar het op vakantie gaan. Gewoon een gemiddelde normale situatie zonder exotische wensen. Wat doe jij als jouw partner aan jou vraagt “Hoeveel weken kun jij vrij krijgen?”

Je denkt even na, pakt je agenda, zegt dat je het moet navragen bij jouw baas en dat je er snel op terugkomt. Waar was in deze situatie de stress: afwezig. Natuurlijk zul je zeggen. we hebben het alleen over hoe lang (beschikbare tijd). We hebben het nog niet over wanneer (opleverdatum), naar welke plek (product) en hoe lang de reis is (tijdsduur en tijdspad). Dat heeft pas zin als ik weet hoe lang ik op vakantie ga. Goed geantwoord. Dit is exact wat er in bovenstaande casus aan de hand is.

Ik zal deze vakantievraag aan haar voorleggen als voorbeeld hoe je tegen dit soort vragen aankijkt.

Naschrift (dd 6-8-2013)

De boodschap van deze blog is: Begin bij het begin, vul dan pas nader in.

Veel mensen spreken van “ik ben van plan / ik heb een plan”, terwijl ze alleen maar een idee, ingeving of voornemen hebben om een stuk nieuwe business naast de lopende zaken op te zetten. Ze willen dat vaak zelf doen, maar gunnen zich geen tijd om het strijdperk te overzien.

Creëer eerst inzicht in beschikbare tijd (per week / maand) daarna kan je pas bepalen of je dat voornemen wil concretiseren en er een plan voor wil maken. Met dat inzicht heeft het namellijk pas zin verder te kijken en te benoemen wat je wilt (producten), hoe (plan van aanpak), door wie (benodigde resources), met welke middelen en wanneer (tijdsplan). Het vergt vrijwel altijd een projectmatige aanpak. Dat hoeft overigens niet altijd zo zwaar te worden aangekleed. Dat hangt volledig af van de complexiteit en omvang.

Advertenties

getagged:,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maassluise Boomridders

Het wakend oog voor een groen milieu

Anissa Joëlle Kome

If we only die once, I wanna die with you.

Uitrukmeldingen TS12-1

Uitrukken van Brandweer Maassluis

@Hadeke

Schrijfsels.

stichting Ongehoord

Poëzie podium voor aanstormend en aanslenterend talent

%d bloggers liken dit: