Maandelijks archief: maart 2013

Hoe bestrijd je jouw eigen uitstelgedrag

Bereopscoach Jos vd Voort vd Kleij schrijft op Lifehacking een mooi lijst met tips die je helpen om jouw grootste vijand te bestrijden: jijzelf.

NUevennietEen Getting Things Done systeem is mooi, maar als jij last hebt van uitstelgedrag dan kan geen enkel taken systeem je redden. Jij bent namelijk zelf de grootste bedreiging. Misschien ontken jij het nu nog, maar ik voelde mij betrapt en ik erken dan ook ruiterlijk dat ik door hem pijnlijk bewust ben van waar dat uitstelgedrag vandaan komt. Gelukkig geeft hij aan wat door mijzelf (jouzelf) eraan kan worden gedaan. In de wetenschap dat uitstelgedrag  gecompliceerd is en bovendien lastig te bestrijden reikt hij een aantal tips aan , die het makkelijker maken om niet te snel in uitstelgedrag te vervallen.

Onderstaand heb ik bij zijn tips aangetekend met een vinkje () als ik deze tip al toepas en eerlijk is eerlijk een kruis (X) als dat op dit moment niet het geval is. Ik kom zoals je ziet maar tot de helft! Je bent nooit te oud om te leren. Doe er je voordeel mee, ik ga er in ieder geval mee aan de slag.

 Sta op tijd op

De meeste succesvolle mensen staan meestal al vroeg naast hun bed. Bedenk eens hoeveel meer je in een week kunt doen als je elke dag een uur eerder opstaat. Als je elke dag op een vast moment opstaat, dan gaat je biologische klok daar aan wennen en zul je gedurende de dag alerter zijn en meer energie hebben.

 Werk met lijsten

Of je nu een fan bent van Getting Things Done of niet, werk met todo lijsten. Een todo lijst zorgt ervoor dat je weet wat je nog moet doen en heeft het bijkomende voordeel dat je kunt doorstrepen of afvinken wat je al gedaan hebt. Dat laatste houdt je gemotiveerd om je todo lijst verder af te werken.

X Een kikker voor je ontbijt

Brian Tracy heeft een boek geschreven “Eat that Frog (bol.com link)”. Wat Tracy voorstaat is, dat je jouw belangrijkste en meest uitdagende taak meteen ‘s morgens aanpakt. Het idee erachter is als hoe je een olifant opeet: hapje voor hapje. Je eet de lelijkste kikker het eerste op, gevolgd door de volgende, totdat je alle kikkers hebt opgegeten. Op een persoonlijke blog schrijft Jos  een heel artikel over: Brian Tracy: “Eat that Frog!”  Je uitstelgedrag de baas!. Daar staan 21 Principes. Lees ook deze eens.

X Neem kleine stapjes

Dit is het advies wat hierboven staat. Breek grote klussen op in kleine stappen. Soms stel je een bepaald klusje eindeloos uit en kom je er achter, dat het je maar 10 minuten kostte om het klusje te doen. Vaak lijkt een klusje veel omvangrijker dan het in werkelijkheid is.

 Gebruik de Pomodoro techniek

Verdeel je werk in Pomodoro’s. Een Pomodoro is een periode van 25 minuten waarin je met volle aandacht en focus werkt. Wij schreven er op Lifehacking.nl al eerder over: Tijd voor de Pomodoro ‘tijd benuttings techniek’!. Als uitsteller is het veel eenvoudiger om 25 minuten achter elkaar gefocust te werken, dan uren achtereen te zwoegen.

X Visualiseer je werk

Probeer eens voordat je aan een klus begint te visualiseren hoe het resultaat eruit komt te zien. Visualiseer ook welke stappen je moet zetten om dat resultaat te bereiken. Hou dat beeld steeds weer vast als je dreigt af te glijden richting uitstelgedrag.

X Beperk de verleidingen

Uitstellers zijn meesters in het rationaliseren van verleidingen. Zo hebben ze altijd een excuus voor hun uitstelgedrag voorhanden. Om dit gedrag te veranderen is meer nodig dan dit artikel. Makkelijker is het om de verleidingen te beperken. Zet bijvoorbeeld het internet uit als je een rapport aan het schrijven bent. Of ga op zolder werken in plaats van in de huiskamer als je niet wilt dat de televisie je afleidt.

X Doe de kleine klusjes meteen

Zet de vuilnisbak meteen buiten als je daar aan denkt. Haal de vaatwasser meteen leeg of stop de witte was in de wasmachine. De printer aanzetten en een rapport uitprinten kan ook meteen en hoeft niet op een takenlijst. De methode Getting Things Done legt uit, dat je zaken die je in minder dan 2 minuten kunt doen, ook meteen moet doen.

√ Ga gewoon beginnen

Onderzoek wijst uit dat jezelf overtuigen dat er meer planning of research nodig is, eigenlijk alleen maar weer een excuus is van de uitsteller om de klus te vermijden. Datzelfde onderzoek wijst ook uit dat klussen die eerst als “niet leuk” werden aangemerkt, uiteindelijk toch als “leuk” werden ervaren. Het is dus de moeite waard om de aanvankelijke aarzeling te negeren en dan toch verrassende resultaten te boeken.

√ Beperk je perfectionisme

Soms stellen we zaken uit omdat we het gevoel hebben dat de klus perfect uitgevoerd moet worden. Dat je iets perfect wil doen is natuurlijk een goede eigenschap van je. Als dat echter tot uitstelgedrag leidt dan wordt het ineens iets waar je last van hebt. Accepteer van jezelf dat je niet perfect bent en dat goed genoeg ook OK is. En dat je niet afgewezen wordt als je het niet perfect gedaan hebt.

Conclusie

Zoals Jos aangeeft is het uitstelgedrag lastig te bestrijden. Uitstelgedrag heeft te maken met diepgewortelde, aangeleerde gewoontes die naar andere gewoontes omgevormd moeten worden.

Kwetsbare kinderen en persoonlijke kritiek

thumbsupdown2Persoonsgerichte feedback, zelfs wanneer deze positief is, kan kwetsbaarheid en een gevoel van voorwaardelijke eigenwaarde opleveren. Dit is de conclusie die wordt getrokken door Coert Visser op grond van empirisch onderzoek in 1999 uit de USA.

Coert Visser is oprichter van NOAM – Het Netwerk voor Oplossingsgericht Adviseren en Managen – en blogt onder de jobtitle “psychologist, trainer of solution-focused professionals”.

 

.

Hij schrijft op zijn blog Solutionfocusedchange.blogspot.nl  een artikel onder de titel:

When children have low self esteem should you then give them person praise?  (Als kinderen een lage eigendunk hebben, moeten zij dan wel persoonlijke kritiek/waardering krijgen? vert. JR)

Op de site Oplossingsgerichtmanagement.nl krijg hij daarover de vraag:

Ken jij een onderzoek naar de effecten van persoonsgerichte versus procesgerichte kritiek in plaats van complimenten? Mijn aanname zou zijn dat dat persoonsgerichte kritiek meer beschadigend zou zijn dan procesgerichte kritiek maar het zou fijn zijn om wat bewijs te hebben.”

Hij heeft daar een antwoord gevonden in een artikel uit 1999, genaamd:

Person versus process praise and criticism: Implications for contingent self-worth and coping (Kamins & Dweck, 1999)

Zijn samenvatting daarvan luidt:

Het lijkt wijs om te denken dat het prijzen van een kind in het algemeen of zijn of haar eigenschappen iets goeds is. Twee onderzoeken testten de hypothese dat zowel kritiek als complimenten die oordelen over de persoon of eigenschappen uitdrukten een boodschap van voorwaardelijk waarde uitzonden en daarop volgende coping ondermijnden. In onderzoek 1 deden 67 kinderen (leeftijden 5-6 jaar) rollenspel taken die te maken hadden met een tegenslag en zij kregen 1 van 3 soorten kritiek na elke taak: persoonsgerichte, resultaatgerichte of procesgerichte kritiek.  In onderzoek 2 deden 64 kinderen succesvolle rollenspel taken en zij kregen persoonsgerichte, resultaatgerichte of procesgerichte complimenten. In beide onderzoeken werden zelfbeoordelingen, affect en volharding gemeten op een volgende taak die te maken had met tegenslag. De resultaten lieten zien dat kinderen significant meer hulpeloze reactie (inclusief zelfverwijt) vertoonden op alle afhankelijke variabelen na persoonsgerichte kritiek of complimenten dan na procesgerichte kritiek of complimenten. Persoonsgerichte feedback, zelfs wanneer deze positief is, kan dus kwetsbaarheid en een gevoel van voorwaardelijke eigenwaarde opleveren.

BRON: Oplossingsgerichtmanagement

BRON:  USA onderzoeksdocument

Ontdek wie jij bent

9789049103682-140x215Zelfkennis, kracht & passie

Als jij beter weet wie jij bent, als jij  weet waar jouw kracht ligt en waar jouw hart sneller van gaat kloppen, bent jij beter in staat een aangenaam en succesvol leven te leiden.
Boek
Ik heb het boekje “Ontdek wie jij werkelijk bent” van Marcus Buckingham gelezen. Mijn leestijd was 1 uur. Daarbij teken ik aan dat ik de oefeningen niet heb gedaan. Wil jij het gedachtegoed je eigen maken, dan moet je de oefeningen doen. Waar gaat het over? Het boek laat zich samenvatten aan de hand van de onderstaande stellingen en  adviezen die worden uitgewerkt.
De beste raad
  • Het draait altijd om de prestatie. Dus verwacht niet dat je werkgever je kent zoals jij jezelf kent
  • De sterke punten zijn niet die dingen waar je goed in bent en je zwakke punten zijn niet die dingen waar je slecht in bent. Dus je doet er goed aan te achterhalen wat je echte sterke punten zijn
  • Als het over je baan gaat, dan is de “wat” vraag altijd belangrijke dan de “waarom” vraag en de “wie” vraag. Dus vraag altijd: “Wat moet ik doen voor mijn geld?”
  • Je zult nooit de perfecte baan vinden.Dus maak elke week, voor de rest van je leven, een sterke-punten-week-plan
  • Je zult nooit van je zwakke punten je sterke punten maken. Dus erken dat je zwakke punten hebt en neutraliseer ze.

Drie Waarheden

Buckingham formuleert drie waarheden die zich als een affirmatie laten lezen:

  1. Als jij groeit, wordt jij steeds meer wie jij eigenlijk al bent.
  2. Jij groeit het meest op de gebieden waarin jij het sterkst bent.
  3. Een goede teamspeler biedt zijn sterke punten het merendeel van de tijd vrijwillig aan zijn team .aan en werkt doelbewust samen met mensen die andere sterke punten hebben.
Meer informatie over het boek op Managementboek
Maassluise Boomridders

Het wakend oog voor een groen milieu

Anissa Joëlle Kome

If we only die once, I wanna die with you.

Uitrukmeldingen TS12-1

Uitrukken van Brandweer Maassluis

@Hadeke

Schrijfsels.

stichting Ongehoord

Poëzie podium voor aanstormend en aanslenterend talent